◉ Andrej Babiš tvrdí, že kvůli nedostatku financí se zastavuje výstavba silnic a modernizace tratí.
◉ Ministr Kupka jeho prohlášení odmítl jako šíření poplašné zprávy.
◉ Hrozí zpoždění projektů jako je dálnice mezi Jaroměří a Trutnovem či Pražský okruh.
◉ Rozpočet SFDI pro rok 2025 má být rekordní, opozice však bije na poplach.
Výstavba silnic v Česku se podle Andreje Babiše zastavuje. Tvrdí, že kvůli chybějícím penězům dochází k přerušení důležitých projektů, a mluví o skandálu. Po jednání se šéfem ŘSD Radkem Mátlem upozornil na kolaps dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Martin Kupka jeho slova označil za „šíření poplašné zprávy“. Situace kolem rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury se stává vysoce politickým tématem. Kdo má pravdu? A co konkrétně se má zastavit?
Babiš: Kolaps výstavby silnic, vláda to prý tají
Andrej Babiš po pondělním jednání s Radkem Mátlem z Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že v Česku dochází ke „skandálnímu“ zastavení výstavby silnic a modernizace železnic. Hlavním důvodem má být nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
„Skandál, jsem v šoku,“ řekl Babiš novinářům. Podle něj vláda ohrožuje důležité projekty, například dálnici mezi Jaroměří a Trutnovem, výkup pozemků pro Pražský okruh nebo trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Výstavba se podle něj prakticky zastavila.
Bývalý premiér se zmínil také o nedostatku prostředků pro dobrovolné hasiče, na které podle jeho slov chybí 670 milionů korun. Také údajně chybí 1 000 míst pro profesionální hasiče.
Kupka: Výstavba silnic pokračuje, jde o dezinformaci
Ministr dopravy Martin Kupka reagoval na Babišova slova velmi ostře. Veřejnost ujistil, že žádná z rozestavěných dopravních staveb se nezastavuje.
„Chci všechny ujistit, že tohle přesně hraničí s šířením poplašné zprávy,“ napsal Kupka na síti X. Rozpočet SFDI pro rok 2025 podle něj dosáhne více než 170 miliard korun, což je údajně rekordní částka. V roce 2024 fond hospodařil s 150 miliardami.
I přesto Sdružení pro výstavbu silnic varuje, že pokles financí může zpomalit dokončení dálniční sítě a zbrzdit nové projekty. Tato organizace vidí v rozpočtu zásadní problém pro plánovanou výstavbu.
Politické pozadí: vláda, SPD a nový kabinet?
Babiš na tiskové konferenci zmínil, že jednání s Radkem Mátlem se soustředilo na budoucnost dopravních investic. Mátl naznačil, že by rád ve funkci pokračoval, ale rozhodnutí závisí na budoucím ministrovi dopravy.
Babiš se také vyjádřil ke složení možné nové vlády, ve které by ANO spolupracovalo se SPD a Motoristy. Předseda SPD Tomio Okamura by podle něj mohl usednout do čela Sněmovny. Otázky kolem rozdělení ministerstev ale odmítl komentovat.
