Andrej Babiš opět rozjel volební show. Nešetří kritikou, nabízí jednoduchá řešení složitých problémů a přidává špetku kontroverze. Středeční den strávil v devíti městech Ústeckého kraje, přestože kandiduje na severní Moravě. Proč? Protože právě tady cítí šanci oslovit nespokojené voliče.
Elektřina jako zbraň proti vládě
Hlavní zbraní jeho kampaně je cena elektřiny. Na každé zastávce zaznělo:
„Podívejte se na své účty. Tam je výsledek Fialovy vlády.“
ANO slibuje levnější proud a odkup státního podílu v ČEZ. Babiš tvrdí, že přes polovinu ceny tvoří „nesmyslné“ poplatky na obnovitelné zdroje. Kritika míří i na Brusel – zejména emisní povolenky, které chce Babiš zrušit. Evropskou zelenou politiku označuje za škodlivou a drahou.
Rozvědka v hledáčku kampaně
A pak přišel výrok, který rozvířil vody:
„Vojenská rozvědka nás špicluje.“
Babiš tvrdí, že jeho hnutí sledují tajné služby. Dopis už prý putoval ministryni obrany Černochové. Důkazy? Neupřesnil. Ale efekt to mělo: publikum zpozornělo a média chytla návnadu.
Spalovací motor jako symbol
Do kampaně se dostal i dieselový motor. Na poznámku novinářů, zda jede elektromobilem, Babiš pronesl:
„Máme rádi spalovací motory.“
Nenápadný výrok, který ale rezonuje u části společnosti odmítající zelené směrnice EU. Symbol tradičních hodnot proti unijní byrokracii.
A co sociální politika?
Kromě energetiky se řešily i sociální dávky a zdravotní prevence. ANO chce přesunout rozhodování o dávkách na obce a více motivovat k prevenci nemocí, jako je rakovina.
