Německý automobilový průmysl dlouhá léta představoval symbol technologické dokonalosti a finanční stability. Avšak rok 2025 přináší studenou sprchu. Přestože automobilky jako Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz nebo Porsche dohromady utržily během prvního čtvrtletí přes 97 miliard eur, jejich provozní zisk sotva překročil pět miliard.
To znamená, že návratnost jejich podnikání – tedy kolik z vydělaných peněz jim skutečně zůstane – spadla k historickému minimu. V některých případech je to pouhých 0,5 %. Pro kontext: běžně se za zdravou provozní marži považuje alespoň 8–10 %.
Elektromobily: Budoucnost bez zisků?
Německé automobilky se rozhodly vsadit vše na jednu kartu – elektromobilitu. Jejich elektromobily se sice prodávají stále více, ale… nevydělávají.
Například Audi už generuje téměř třetinu prodejů z elektrických modelů. Přesto jsou tyto vozy ziskově na nule nebo dokonce ve ztrátě. A to není problém jen Audi – týká se to téměř všech velkých hráčů.
Volkswagen prodal přes 1,1 milionu vozů a utržil více než 21 miliard eur. Zisk? Jen 112 milionů eur. To je návratnost kolem půl procenta. Důvodem jsou jak rostoucí náklady, tak rezervy na možné budoucí clo z USA a emisní pokuty.
Příběh Porsche? Ještě tvrdší realita. Značka, která byla dlouhodobě klenotem koncernu VW, zaznamenala pokles prodejů o 8 %, přičemž v Číně až o 42 %. Provozní marže se propadla na 8,6 %, tedy úroveň, kterou loni vykazovala například Škoda.